Lærer på Roskilde Tekniske Skole vinder undervisningspris

Nicolas Fischer er lærer på Roskilde Tekniske Skole og får i dag overrakt Politikens Undervisningspris af Undervisningsminister Christine Antorini. På skolen er der stor stolthed over, at en af deres lærere vinder den fornemme pris, især fordi det er eleverne, som indstiller læreren til prisen.

På Roskilde Tekniske Skole er der dygtige lærere, der gerne gør en ekstra indsats for, at eleverne skal blive så dygtige som muligt. Og det bliver bemærket. Nicolas Fischer som er lærer på uddannelsen til byggemontagetekniker vandt Politikens Undervisningspris. Præmien på 75.000 kr. får han ved en prisfest i Politikens hus tirsdag aften. Nicolas vinder i kategorien ”erhvervsuddannelser”, og han var i skarp konkurrence med cirka 300 andre dygtige lærere fra de danske erhvervsskoler.

Lærernes faglighed og engagement er vigtig for eleverne og undervisningen

Dygtige lærere, som formår at fange eleverne og formidle fagligheden er en af de vigtigste faktorer for, at skolens elever fuldfører deres uddannelse med et godt resultat. En stolt direktør Jesper Østrup fra Roskilde Tekniske Skole forklarer:

”Jeg ønsker Nicolas stort tillykke med prisen – den er fuldt fortjent. Det er dejligt, at det er tilfredse elever, som har indstillet Nicolas. Nicolas har vundet i dag og det er virkelig flot. Men jeg kan med stolthed fortælle, at alle skolens lærere tager deres lærergerning og deres ansvar på sig. Og vi har heldigvis mange glade elever, som lærerne medvirker til at udvikle, så de er attraktive for fremtidens arbejdsmarked.”

En god relation til eleverne er nødvendig

Nicolas er 43 år gammel, bor i Gundsø Magle og har været ansat på skolen i 10 år. Han har igennem en årrække været fast mand på uddannelsen til byggemontagetekniker. Her har han været en central figur, og har været med at skabe en dagligdag, hvor eleverne har lyst til at komme.

- Jeg er både glad og beæret over elevernes begrundelser for at indstille mig. Jeg arbejder ud fra den idé, at de sociale relationer skal være gode, for at undervisning rent faktisk kan lade sig gøre. Derfor skal der skabes en gensidig respekt og tillid mellem eleven og jeg, og det skal være sjovt at gå til undervisning – det er det vigtigste, siger Nicolas.

Når eleverne mærker engagementet fra en lærer som Nicolas, gør det en afgørende forskel i undervisningssituationen. De rosende ord fra elevernes indstilling af Nicolas tegner et billede af en lærer, der går op i sit arbejde. William skriver fx: ”… at være elev under Nicolas har gjort mig til en langt mere selvsikker ung mand og har helt sikkert givet mig hår på brystet. Han er et godt menneske og en fantastisk lærer, som man ser op til.”

FILM: Sådan valgte eleverne at lykønske Nicolas.

Læs alle elevernes begrundelse for indstilling af Nicolas Fischer - og se Politikens portrætvideo af Nicolas

2000 lærere indstillet - 300 af dem er fra erhvervsskolerne

I år er cirka 2000 lærere blevet indstillet til Politikens Undervisningspris. Cirka 300 lærere fra erhvervsskoler udover hele landet var indstillet i kategorien erhvervsuddannelser. Det er tredje år prisen uddeles i samarbejde med Lundbeckfonden, og der er tre hovedprisvindere, hvor Nicolas altså er én af dem. En tredjedel af præmien på 75.000 skal bruges på efteruddannelse eller projekter på skolen.

Læs mere om Politikens Undervisningspris 

FILM: Se video fra præmieoverrækkelsen.

Se også 

Underviser indstillet til fornem pris (14. april 2015)

Se billederne

 

Udskriv