Fra almindelig bil til folkeracer

Når elever starter på en erhvervsuddannelse efter folkeskolen, introduceres de til forskellige fag på første grundforløb. På 20 uger får de et indblik i, hvad man lærer på forskellige uddannelser, fx smed, personvognsmekaniker eller industritekniker. Underviserne laver projektopgaver til eleverne, hvor de forskellige discipliner kan prøves af.

På et af grundforløbene på skolen har elever bygget en stribe biler helt om. Først er bilerne blevet strippet for interiør. Derefter er de blevet bygget op igen, og bilerne er genopstået som folkeracere.

- Mens vi har bygget bilerne om, har vi været rundt i forskellige værksteder. Selv om jeg har besluttet mig for, at jeg vil være personvognsmekaniker, er det sjovt at prøve kræfter med andre håndværk, fortæller Oliver Saust, som er elev på Roskilde Tekniske Skoles afdeling på Pulsen 2.

Projektet skal laves i dele

Eleverne har grebet opgaven an med stor entusiasme. De samarbejder i grupper for at nå til målet.

- Ombygningen af bilerne er et eksempel på, hvordan vi arbejder tværfagligt. Det har været en stor mundfuld, og vi lærer eleverne at dele processen op i dele, så det bliver overskueligt for dem, fortæller Karsten Langball, som er underviser på dette grundforløb.

Da bilerne var færdige, fik eleverne mulighed for at teste dem på en lukket bane.

- Når de skal køre i bilerne, handler det ikke kun om, hvem der kommer først. Det handler også om at få dem til at vurdere deres eget arbejde. Vi snakker med dem om, hvad der har fungeret, og hvad der kan gøres bedre i et næste projekt, siger Karsten.

Eleverne har været presset på tid, men de grupper der er blevet først færdige, har hjulpet de andre. Sådan er alle bilerne blevet færdige til tiden, og projektet blev afsluttet med en sjov dag på banen, hvor alle elever på holdet fik mulighed for at prøve bilerne.

FILM: Se, hvordan et af grundforløbene kan se ud på Roskilde Tekniske Skole.

Se billederne

Udskriv