Klager og klageprocedure

Generelt

Det er skolens holdning, at problemer skal løses tættest muligt på elevens dagligdag på skolen. Det betyder, at hvis der er forhold du er utilfreds med forventes det, at du først taler med den pågældende om det.

Hvis dette ikke løser problemet, har du mulighed for at gå videre med sagen, enten mundtligt eller skriftligt til din kontaktlærer eller Uddannelsesleder.

Mundtlige henvendelser betragtes som indsigelser, der indleder en dialog. Behandling af mundtlige henvendelser prioriteres højt i forventning om, at behandlingen kan forebygge at uoverensstemmelser eller misforståelser udvikler sig.

Kun skriftlige og underskrevne henvendelser betragtes som egentlige klager. Som hovedregel behandles mundtlige klager mundtligt, mens skriftlige klager besvares skriftligt. Skolen lægger vægt på at høre alle parter under sagsbehandlingen.

Den ansvarlige for en klagebehandling, er også ansvarlig for at informere den der klager, om resultatet af sagsbehandlingen. Dette kan ske mundtligt eller skriftligt - afhængigt af klagens karakter. Hvis svaret er skriftligt, vedlægges sagsakterne en kopi af svaret.

Sagsbehandlingen bør gennemføres så hurtigt som muligt.

Procedure for behandling af klager fra elever

En skriftlig klage kan sendes til mailadressen rts@rts.dk, gives til vejledningen eller den ansvarlige uddannelsesleder.

Følgende procedure følges i skriftlige klagesager:

  1. Sekretariatet kvitterer for modtagelsen og informere afsenderen om, hvem der er ansvarlig for sagsbehandlingen.
  2. Direktionen og kvalitetschefen får kopi af alle elevklager, ligesom alle klager og klagesvar dokumenteres i skolens arkiv. Hvis klagen vedrører en medarbejdere, får HR-chefen kopi af klagen.
  3. Sagsbehandleren sikrer, at alle parter høres. Det betyder, at sagsbehandler indhenter skriftlige udtalelser og evt. dokumentation for sagsforløbet fra de berørte parter i sagen.
  4. Sagsbehandleren kan indkalde de involverede parter til et dialogmøde. Sagsbehandler har notatpligten.
  5. Efter partshøringen træffer skolen afgørelse i klagesagen og informerer de berørte parter. Afgørelsen dokumenteres i skolens arkiv.

Klage over afgørelse

Klager over skolens afgørelser, skal være indgivet til skolen senest 4 uger efter afgørelsen er meddelt den pågældende.

Hvis skolen ved sin behandling af klagen over afgørelsen når frem til, at skolens afgørelse skal fastholdes, skal skolen samtidig med besked om, at afgørelsen fastholdes give klageren én uge til at komme med eventuelle bemærkninger. Herefter sender skolen klagen til Børne- og Undervisningsministeriet sammen med alle dokumenter i sagen jf. Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser §142

Se i øvrigt:

 Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2499#P142)

Klager over eksamen

Der findes særlige regler for klager over eksamen i:

 Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/41)

Klager skal fremsættes skriftligt senest 2 uger efter karakteren er meddelt.

 

 

Udskriv